Menu

The role of creativity in architectural design process 3 “Parametric design

خلاقیت در فرآیند طراحی معماری 3 ( طراحی پارامتریک)

در طراحی و تالیف کتاب، از همان ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که سخنی جدید در زمینه طراحی پارامتریک بیان کنیم و از ترجمه مقالات موجود، تکرار تجربه­های معماران اروپایی و آمریکای، یا توضیح شیوه ترسیم و طراحی ایشان خودداری کردیم. کاری که بسیار آسان تر از شیوه برخورد کنونی ما بود. متاسفانه ترجمه و کپی از آثار غربی ـ حتی توسط معماران مطرح کشور-  بیش از گذشته ساختار فکری و خلاق جامعه معماری ایران را در اختیار گرفته و فضایی اندک و ناچیز برای آراء و نظریات جدید باقی مانده است، به ویژه در رویارویی با معماری گذشته ایران که آثار ساخته شده تکرار ضعیفی از الگوهای معماری گذشته اند و کمتر توجهی به ساختار فضایی و ارزش های زیباشناختی و خلاقانه معماری ایران می توان یافت، آنچنان که در آثار معماران خلاق، اندیشمند و متعهدی چون هوشنگ سیحون و کامران دیبا آن زیبایی و حس فضایی،  مخاطب را بی هیچ واسطه و توضیحی تحت تاثیر قرار می دهد.

در این مجموعه تلاش کردیم تجارب متنوعی از فرم و فضا، از هر سبک و تفکری که باشد ارایه کنیم. به­ویژه کار بر روی ساختار گنبد و کاربندی و تجربه گوشه­ای از شگفتی های معماری ایران ـ با امکانات نرم افزاری و تکنیک­های طراحی پارامتریک – بر درک و تشخیص ما از غنای فرمی و محتوایی معماری ایران افزود، تا آنجا که با شور و هیجانی وصف ناپذیر، جرات تغییر و توسعه در الگوها و ساختار فضایی معماری گذشته ایران را یافتیم. از آنجا که جسارت و کنجکاوی از مولفه­های مهم خلاقیت و از مهم­ترین ابزار در آفرینش هنر و معماری به شمار می روند و با ممارست و پشتکار گروهی   به ساختارهایی نو و البته همساز با روح زمانه دست یافتیم . امید که این قدم کوچک در مجموعه­های بعدی به نگاه و رویکردی مشخص در معماری بینجامد.

بر روی هر طرح و ساختاری که در این مجموعه آورده شده،  بالغ بر 100 ساعت به لحاظ فکری و عملی زمان صرف شده است. تخیل بالا در خلق فضا و خلاقیت در به کارگیری دستورات مدل­سازی از یک طرف نیمکره راست مغز و از طرف دیگر نقد  زیباشناختی و گزینش و تحلیل تصاویر و فضاهای خلق شده، قوه استدلال و نیمکره چپ مغز را بسیار به چالش کشید تا آنجا که توانستیم  تجربه و شناختی متفاوت از فرم و فضای رایج در برخورد با معماری گذشته ایران و معماری غرب ارایه کنیم.

از همراهی و همفکری سه دوست گرامی و اندیشمند آقای عطا چوخاچیان و حامد جلیلی اصل و و آقای سجاد صبور و سایر دوستانی که در تدوین و طراحی کتاب نقش داشته­اند کمال تشکر را دارم و نیز از لیلی عزیز که بهترین و زیباترین مشوق من در تجربه معماری و چاپ آثار است. در کمال عشق و احترام مجموعه حاضر را به پدر بزرگوارم تقدیم می­کنم، باشدکه گوشه ای از اندیشمندی و فداکاری ایشان را در زندگی جبران کند.

امید که این مجموعه، به یاد اولین کتابی که پدر با شوق و باوری بسیار از کتابخانه خویش به ذهن و دل من ارایه کرد و مرا اسیر و شیفته آگاهی به اینجا کشاند، این کتاب نیز دریچه­هایی از فهم و درک ما را به فضای اندیشمندی معماری ایران بگشاید.

 

 

آنچه ما انجام داده ایم: