Menu

Line & Color in Architecture

برای دانلود کتاب در فروشگاه دیجیتال آرک به بخش کتاب معماری مراجعه کنید:

http://khiabanian.sellfile.ir/

 

کتاب خط و رنگ در معماری، حاصل فعالیت دوستانم در آتلیه طرح 2 معماری است که در کنار طراحی ویلا و دفتر کار برای یک معمار، اسکیس­هایی را با موضوع آزاد انجام داده­اند. به ویژه نتیجه­ای که برای اولین بار از کار با پاستل گچی بدست آوردند برای ایشان باور نکردنی بود.تلاش، حوصله، همراهی و اعتماد دوستان به من نشان از ناگفته­ها و ناشکفته­های  بسیاری است در وجود ما که از آن بی خبریم. به نظر من مهم ترین وظیفه یک معلم شناساندن پتانسیل­ها و استعدادهای دانشجویان و بیدار کردن اعتماد به نفس ایشان است. متاسفانه بسیاری از اساتید با غفلت از این موضوع، نه تنها استعداد، بلکه ساختار ذهنی و شخصیتی دانشجو را آنگونه تخریب می کنند که جایی برای امید و آرمان و آرزو در ذهن و دل ایشان باقی نمی ماند.

کلاس فضایی برای تجربه است؛ تجربه ای که استاد و دانشجو در آن نقش دارند، شبیه صحنه تئاتر، همه با هم برای انجام کاری واحد، همکاری می کنند. هر شخص بنا به توانایی و تفکری که داراست نقشی را به عهده می گیرد و در تعامل با دیگران بازی می کند. اما در آتلیه های معماری، استاد باید هم کارگردان باشد و در عین حال در نمایش نیز بازی کند. متاسفانه اساتید تنها غریبه ای هستند که دانمشجویان مجبورند خودشان را با خواسته های او تطبیق دهند. بگذریم که درد دل من در این زمینه تمام شدنی نیست.

وقتی با 2 یا 3 جلسه تمرین با رنگ، اکثر دانشجویان کلاس می توانند به چنین نتیجه ای برسند چرا دانشجویان معماری باید اینهمه با رنگ بیگانه باشند یا از اسکیس زدن بترسند. لازم به ذکر است که فعالیت های مذکور بدلیل اینکه خارج از سرفصل آتلیه بود، به صورت جدی انجام نشده است. به قول دوستان اگر مباحث به صورت جدی رایه می شد و از همان ابتدا انتظار برگزاری نمایشگاه و چاپ کتاب را داشتیم، راه خلاقیت و جسارت دانشجویان بسته می شد.

آزادی و احترام دو مفهومی هستند که می توانند محیطی خلاق، پویا و پر از ایده­ها و رنگ ­ای متنوع ایجاد کنند. کار آسانی نیست ولی نتایج باور نکردنی به همراه دارد.

بدلیل گرانی کاغذ و مشکلات پخش کتاب در کشور از یک طرف و ایجاد امکانی برای دسترسی آسان همه علاقمندان بی هیچ چشم داشتی ترجیح دادیم آنرا در فضای مجازی منتشر کنیم. به قول یکی از دوستان ما که نه دنبال رسمین هستیم و نه اینکه خود را در برخی چهارچوب ها ثبت کنیم و امتیاز بگیریم. امتیاز و جایزه و … لطف و محبت دوستان و اساتیدی خواهد بود که با معرفی کتاب و راهنمایی و ارسال آثار کامل­تر، ما را در انتشار مجموعه­های بعدی یاری خواهند کرد.